Kategorier

Passepartout
Rama in med passepartout

Vad är en passepartout?

Passepartout – vad är det egentligen?

En passepartout är en skiva av högkvalitativ kartong med bildutsnitt som placeras mellan ramens glas och motivet som ska ramas in. Passepartouten har oftast en snedskuren innerkant med 45 graders vinkel, en egenskap som skiljer den från de pappersark med bildutsnitt som ibland medföljer ramen.

Passepartoutkartong består för det mesta av tre olika lager. Dessa lager är ovansidan, kärnan och baksidan. Kvaliteten på de här komponenterna kan variera starkt från passepartout till passepartout. Ovansidan kan ha olika färger och dess yta kan uppvisa olika typer av strukturer. Passepartouter av bättre kvalitet har en syrafri ovansida, även om den här delen av passepartouten inte kommer i kontakt med själva tavlan. Det mellersta lagret, kärnan, är ligninfritt. Baksidan, det understa lagret, måste vara syrafritt eftersom det ligger direkt emot motivet.

Vad betyder passepartout? En kort etymologi

Falling av Kristin Nelson, inramad med en individuellt målad träpassepartout (Bild från Larson-Juhl).

Ordet passepartout kommer från franskan och har två betydelser. För det första betecknar passepartout en nyckel som kan öppna flera dörrar. Men ordet kan också användas för andra objekt som passar till många olika saker som till exempel en svart klänning eller en vit skjorta som ju faktiskt passar till allt.

När det kommer till inramningar är passepartouten en vit eller färgad kartongskiva som passar många olika ramar och motiv – oavsett storlek, färg och stil.

Vem är Marie-Louise och vad har hon med passepartouter att göra?

En Marie-Louise är ett annat namn för en slags passepartout i trä. Sådana träpassepartouter används framför allt för att rama in tavlor som är för små för ramen man vill använda.

Men varför har dessa träskivor ett så fint namn? Även det här begreppet kommer från Frankrike. En lokal legend säger att det var Napoleon Bonapartes fru Marie-Louise av Österrike som gjorde dessa träpassepartouter kända i Frankrike.

Kvalitetsskillnader – syrafri passepartout och andra egenskaper

Passepartout i museikvalitet från Nielsen Design

Ligninfria passepartouter som buffrats med kalciumkarbonat uppvisar en betydligt högre kvalitet än kartong med bildutsnitt som inte har dessa egenskaper. Passepartouter som innehåller lignin kan gulna med tiden och då uppstår en gul rand på motivet längs passepartoutens innerkant. Därför rekommenderar vi på Allaramar att du använder en passepartout av ren alfacellulosa.

Dessutom bör du se till att passepartouten är syrafri för att undvika att motivet skadas eller missfärgas med tiden. Kartongen ska också till största del bestå av bomullsfibrer och inte vara klorblekt. Med hjälp av en liten mängd kalciumkarbonat blir kartongen dessutom åldersbeständig så att den inte gulnar eller spricker.

Vad är en passepartout i museikvalitet? Den här kvalitetsnivån garanterar att passepartouten är 100 % syrafri i alla tre lager. Passepartouter i museikvalitet håller också längre än andra varianter.

Syrafri passepartoutkartong är ligninfri (lignin är växtcellulosa) och består av icke-återvunna material. 

Passepartouter skyddar och bevarar bilden

Med en passepartout skyddar du ditt motiv mot syrahaltiga komponenter i motivets omgivning och i ramen, som till exempel lim och lack.

Syrafria passepartouter minskar ålderstecken på motivet eller motverkar dem helt och hållet. Därför bör det vara en självklarhet att använda en syrafri passepartout för original och unika bilder.

Passepartouten skapar dessutom ett litet, men viktigt, avstånd mellan motivet och ramens glas.

Det motverkar att bilden fastnar på glaset, något som kan ske vid temperaturväxlingar och gör att motivet förstörs och aldrig kan återställas. Tavlor i pastell, kol, blyerts och krita är särskilt känsliga för detta. Därför är det ett absolut måste att rama in sådana tavlor med passepartout.

Passepartouten – ett estetiskt lyft

Passepartouter från FDM i flera färger

En passepartout fungerar inte bara som skydd utan kan dessutom användas för att optimera det visuella förhållandet mellan motivet och ramen. Den får blicken att dras till inramningen, nästan som om den har en magnetisk attraktionskraft. Dessutom liknas passepartouten ofta med ett fönster som öppnar vyn över bildens landskap. Ram, passepartout och motiv – vad passar bra ihop? Läs allt om färger, material och ytstrukturer.

Passepartout i vilken färg?

Så här gör du för att försköna både motivet och inramningen med rätt färg:

  • Välj en specifik färg i motivet för att framhäva en viss detalj i motivet.
  • Om du väljer en kall färg (som domineras av blå nyanser) för din passepartout kommer hela motivet att se kallare ut. Om du istället väljer en varm färg (som domineras av röda nyanser) kommer bilden istället att få en varmare utstrålning.
  • Om du vill ställa motivet i förgrunden rekommenderar vi en ljus passepartout. En mörk eller svart passepartout gör att bilden hamnar mer i bakgrunden.
  • Är ramen mörk rekommenderar vi en mörk passepartout medan ljusa ramar passar bäst med ljusa passepartouter.
  • Om du är osäker på vad som blir bra kan du alltid välja en bruten vit nyans eller porslinsvitt, det är ett säkert kort.

Passepartouten bör alltid stå i motivets tjänst. Den ska framhäva bilden i ramen och understryka dess effekt och aldrig konkurrera med motivet. Kombinationen av passepartoutens och motivets färger avgör vilket helhetsintryck den inramade tavlan gör.

Material och ytstrukturer

Passepartout med överdrag i blått linne
Ljusblå passepartout i texturerad kartong
Sammetspassepartout i färgen Distant blue

Det är inte bara passepartoutens färg som påverkar inramningens helhetsintryck utan också dess textur. De vanligaste materialen är kartong, linne, sammet eller velour och bomull. Beroende på materialet kan ytan vara slät, tryckt eller texturerad.

Linne är ett luddfritt och antistatiskt material som har god motståndskraft mot smuts och bakterier. Det är slitstarkt och passar utmärkt för ramar vars motiv ofta byts ut. Sammet och velour har en yta som kan se lite annorlunda ut beroende på i vilken riktning tygfibrerna ligger. Dessutom är materialet, precis som linne, antistatiskt och slitstarkt.

Vilken passeparotut passar till vilket motiv? En sammetsöverdragen passepartout passar särskilt bra till vissa motiv som till exempel för inramning av vapensköldar, utmärkelser, konstverk i kopparstick eller målade porträtt av berömda personer.

Vad passar – måttbeställd passepartout eller standardstorlek?

En liten bild gör ett extra dyrbart intryck i en bred passepartout – och måttbeställda bildutsnitt gör det möjligt

Är ramen för stor? Vad kan man göra då? Med rätt passepartout håller du motivet i ramen.

  • Passepartouter i standardformat

Färdiga passepartouter har alltid ett utsnitt som är något mindre än angivet, så att motivet ska sitta fast ordentligt bakom passepartouten och inte falla igenom den. Passepartouter i standardformat är perfekta för ramar och bilder i standardstorlekar – oavsett om det är kvadratiska ramar, ramar i A4-format, ramar i panoramaformat eller för porträttfoton. Vill du rama in ett konstverk med okonventionella mått som inte passar i en standardram? Det kan du faktiskt lösa med en passepartout i standardformat! Då väljer du ett format som är ett steg större än motivet och ramar in tavlan med passepartouten i en ram med samma mått. Men det fungerar inte alltid – det gör däremot en måttbeställd passepartout med individuellt bildutsnitt.

  • Passepartouter med individuellt bildutsnitt, ytterformat i standardstorlek

Du kan också beställa ett standardformat med bildutsnitt i individuellt format. Den här typen av passepartout gör det möjligt att rama in motiv i ovanliga storlekar i en ram i standardstorlek.

  • Passepartouter med måttbeställt format och individuellt bildutsnitt

Specialbeställda passepartouter med individuellt ytterformat och bildutsnitt är perfekta för måttbeställda ramar. Då kan du också fritt välja var bildutsnittet ska vara placerat. Den här varianten är lite dyrare än passepartouter i standardformat, men investeringen lönar sig. Specialinramningar är nämligen verkligen något utöver det vanliga.

Du kanske redan här märkt detta, men vanligtvis är passepartoutens nedre kant 0,5 cm till 2 cm bredare än den övre kanten och sidorna. De andra tre sidorna har alla samma bredd. Den här utformningen skapar en visuell harmoni eftersom bilden då ser ut att vara i mitten.

Passepartouter och ramar

Galleripassepartouter är verkligen praktiska

Passepartoutens bredd påverkar hur vi uppfattar bilden. Om du vill uppnå ett elegant helhetsintryck rekommenderar vi en bred passepartout med en smal ram. För ett kompaktare utseende väljer du en smal passepartout med en bredare ram. Om ramen har ett extravagant eller iögonfallande utseende är det klokt att välja en passepartout med breda kanter.

Passepartouter kan vara mellan 1,4 mm och 3,4 mm tjocka. Ramen behöver alltså ha tillräckligt hög profil eller fals för att passepartouten ska få plats. Beroende på hur tjocka ramens glas och bakstycke är kan det vara klokt att välja en tunnare passepartout om ramens profil har en fals på 9 till 10 mm. Tjockare passepartouter bör för säkerhets skull bara användas i ramar med minst 11 mm hög profil.

Har du många bilder som du vill rama in i en enda ram? Då är den praktiska galleriramen något för dig, det är nämligen en ram med en passepartout för flera bilder. I den kan du rama upp allt från två till över tio olika bilder på en och samma gång – så du behöver inte välja mellan flera olika favoritbilder utan visa upp många foton tillsammans i en enda ram. Det passar särskilt bra till foton på ett och samma tema som till exempel en solsemester, ditt husdjur eller er senaste familjefest.

Bild, passepartout, ram: Tips för en enhetlig helhet

Lägg två eller fler passepartouter ovanpå varandra för ett större djup.

Hur kommer det sig att motivet ser bättre ut med en passepartout? Passepartouten riktar uppmärksamheten till konstverket eftersom det skapar ett avstånd mellan ramen och bilden. Det får motivet att verka mer fristående och ramen mindre framträdande. Avståndet skapar dessutom ett snyggt djup vilket får bilden att se mer tredimensionell ut. Passepartouter är essentiella komponenter i inramningen. Ibland påverkar små detaljer i inramningen vilket intryck tavlan gör. Genom att komplimentera grundfärgen med passepartoutens färg framhävs harmoniska detaljer. Eller skapa en stark kontrast för en extraordinär visuell upplevelse. Det lönar sig att experimentera med olika varianter för att hitta den perfekta balansen mellan harmoni och disharmoni i konstverket.

Du kanske har en tavla med skador på kanterna? Det kan vara missfärgningar, fläckar, veck eller revor – men alla dessa skavanker kan snyggt och enkelt döljas med en bredare passepartout.

Passepartoutens kärna är inte alltid vit, utan det finns också passepartouter med färgad kärna. Med dem kan du skapa en ytterligare, diskret ”inramning” som kompletterar själva ramen. Eller placera flera passepartouter ovanpå varandra (kanske med färgade innerkanter) och förstärk djupeffekten – det här knepet blir extra snyggt med landskapsmotiv.

Passepartout: En sammanfattning

Material och beståndsdelar

  • Cellulosa: Huvudbeståndsdel av cellväggarna hos växter, som trä och bomull
  • Alfacellulosa: Ligninfri cellulosa av hög kvalitet som ökar åldersbeständigheten och skyddar mot skadliga ämnen.
  • Lignin: Beståndsdel av cellväggarna hos växter som tillsammans med ljus och syra gör att passepartouten gulnar.
  • Syrafri: Passepartouter räknas som syrafria från ett pH-värde på 7 vid tillverkningen.
  • Kalciumkarbonat: Tillsätts under buffringsprocessen och skyddar mot syra.

Välj format och färg

  • Bildutsnitt: Görs exakt efter dina angivna mått. För att monteringen ska bli så bra som möjligt bör utsnittet vara 0,5–1 cm mindre än vad som behövs, då faller inte motivet igenom utsnittet.
  • Optiska mittpunkten: Den faktiska mittpunkten uppfattas inte som centrerad av det mänskliga ögat, därför ligger den optiska mittpunkten 0,5–1 cm ovanför den matematiska mittpunkten.
  • Färg: Vita och ljusa passepartouter är mest mångsidiga medan färgade passepartouter eller färgade innerkanter kan skapa slående effekter.

Kvalitetsklasser

  • Economy: Passepartouter som inte är syrafria. Passar bäst för enkla, tryckta bilder – inte för unikat.
  • Standard: Syrafri, buffrad kärna, pH-neutral – perfekt för postrar, fotografier och konsttryck.
  • Conservation: Består av alfacellulosa för säker inramning av konstverk i begränsad upplaga, diplom och dokument.
  • Museum: Består av bomullslump och ger ett 100-procentigt skydd mot syraskador och missfärgningar – lämplig för originalkonstverk och dyrbara dokument.