Glastyper för ramar
Vilket glas är det riktiga för mig och min bild?
Vilket tavelglas är rätt för min tavla?
Vill du rama in ett foto eller en teckning och undrar vilket glas som är rätt för inramningen? Skillnaderna i effekt, kvalitet och konserverande egenskaper kan vara lika stora som skillnaderna i priset. Lönar det sig att investera i en ram med museiglas eller räcker det med standardglas? I den här artikeln svarar vi på de här och ännu fler frågor om tavelglas så att du kan välja rätt glas till din bild.
1. Varför ska man ens rama in med glas?
Glaset spelar en speciell roll i inramningen. Det separerar konstverket eller objektet från omgivningen och från betraktaren. I bästa fall skyddas konstverket mot fysisk och kemisk påverkan och skador från stötar, fukt, insekter och smuts, samtidigt som det ger en oförändrad och färgäkta återgivning av konstverket. Dessutom skulle foton, prints och teckningar inte sitta kvar i ramen om det inte vore för det heltäckande tryck som uppstår mellan glaset och bakstycket. Profilens fals, alltså utrymmet där glaset, bilden och bakstycket sitter i själva ramen, är bara 0,5–0,7 cm bred.
Olje- och akrylmålningar på målarduk eller träskivor samt Alu-Dibond-tavlor behöver däremot inget glas eftersom de är mycket formstabila och redan har en yta som ger ett visst skydd. Då räcker det med en tom ram utan glas och bakstycke. Museer är undantaget. De ramar ofta in även dessa målningar eftersom det handlar om dyrbara och gamla konstverk som behöver skyddas mot skador och beröring från besökare.
Tavelglas av hög kvalitet ger inte bara skydd mot smuts, De skyddar också mot UV-strålning som annars kan bleka motivet med tiden och faktiskt är en av de största skadegörarna. Dessutom minskar kvalitetsglas störande reflexer från ljuskällor. För stora bildformat och offentliga inrättningar använder man ofta lätta och okrossbara akrylglas.
2. Standardglas
De flesta ramar har, som namnet antyder, standardglas som standard. Det är helt vanligt glas som finns i vardagsföremål som fönster, dörrar och möbler samt används inom konst och arkitektur.
Standardglas kallas ibland också för normalglas. Det kännetecknas av att det avger kraftiga ljusreflektioner. Ibland kallas det för fönsterglas och på fackspråk heter det floatglas.
Standardglas i tavlor är vanligtvis 2 mm tjockt och lämpar sig för alla inramningar som inte ställer krav på UV-skydd, okrossbarhet eller originaltrogna färger. Eftersom glas är relativt tungt med cirka 5 kg per m² blir stora ramar mycket tunga med standardglas. Därför rekommenderar vi plast- eller akrylglas för stora format.
Fördelar | Nackdelar |
---|---|
Reptåligt | Speglar ljus/glänser |
Billigt | Lågt UV-skydd, cirka 45 % |
Okänsligt vid rengöring | Hög vikt i stora format |
Hög ljusgenomsläpplighet, 85–90 % | Kan gå sönder |
Tydliga konturer och kontraster | |
Vittringsbeständig | |
Värmebeständig |
2.1 Skillnaden mellan grönt glas och vitt glas
Grönt glas
Experterna gör skillnad på tavelglas beroende på deras bas. För ramar används huvudsakligen floatglas av grönt glas som tack vare ytspänningen under den flytande tillverkningsprocessen blir helt plant och utan förvrängningar. Därmed har det utmärkta optiska egenskaper. Floatglaset har en lätt grön nyans som syns tydligt på glasets kanter. Ju tjockare glaset är desto tydligare blir den gröna färgen. Färgen orsakas av att glaset innehåller en andel järnoxid. Denna gröna skiftning påverkar tyvärr också hur ögat uppfattar bildens färger och kan i synnerhet störa vita ytor.
Tips: För motiv som till stor del består av ljusa färger rekommenderar vi plastglas eller museiglas. Plast- och akrylglas har ingen grön färgskiftning och museiglas tillverkas i regel av vitt glas.
Vitt glas
En lösning finns ett kvalitetssnäpp upp: vitt glas. Det tillverkas på ett färgneutralt sätt och kallas därför för vitt glas. Jämfört med standardglas innehåller det en mindre andel järnoxid och ser vitt istället för grönt ut. Vitt glas tillverkas med en särskilt kvartssand som innehåller mindre järnoxid.
Fördelen med det här glaset är att det är markant neutralare i färgen jämfört med grönt glas och påverkar inte hur ögat uppfattar färgerna i motivet. Vitt glas återger färgerna som i originalet. Av de glas som används idag har vitt glas den lägsta graden av färgpåverkan.
2.2 Skillnaden på floatglas och maskindraget glas
Till skillnad från maskindraget glas, eller maskinglas, är floatglas av betydligt högre kvalitet och fritt från störande ojämnheter. Begreppet kommer från engelskans ”float” som betyder ”flyta” och beskriver tillverkningsprocessen. Floatglas tillverkas nämligen i en flytande process. Trögflytande glas hettas upp till 1100 °C och hälls i ett avlångt bad av flytande tenn. Det lättare glaset flyter då i badet och breder ut sig jämnt. Tack vare tennets ytspänning får glaset en mycket plan och slät yta som är helt fri från luftbubblor och andra ojämnheter. Glaset tas sedan ur tennbadet och placeras i en kylugn där det kyls ner. På grund av att glaset innehåller järnoxid får det en lätt grön nyans. Eftersom den här typen av glas används överallt i vår vardag är vi vana vid grönskiftningen och märker den oftast inte ens.
Ett billigare alternativ är maskindraget glas som inte går igenom en flytande process utan istället valsas. Det medför dock ett visuellt manko eftersom glaset har synliga, vågiga strukturer. Den här typen av ojämnheter ser man ofta på gamla fönsterglas. Med undantag för vissa ramar som har importerats från Asien är floatglas redan standard inom rambranschen.
3. Antireflexglas
Antireflexglas är ett populärt alternativ eftersom de är relativt billiga men ger minimalt med reflektioner på glaset.
De lämpar sig särskilt bra när du vill minska reflektionerna för glansiga motiv eller bilder som lyses upp av flera starka ljuskällor. Även inramade texter som ska vara enkla att läsa, t.ex. i arbetsrum, är bra att rama in med antireflexglas.
Ytan på antireflexglasen får en mikroskopiskt liten ruggning på ena sidan genom en speciell etsteknik. Därmed blir ytan matt och ojämn vilket sprider ljuset och minskar reflektionerna. Ljuset speglas mer diffust och uppfattas som mindre störande. Glasytan ser då inte längre glansig utan matt ut. Det gör att du kan njuta av motivet utan att bländas. Det är dock inte helt reflexfritt. En minimal restspegling på under 1 % kvarstår. Matta antireflexglas kommer också i form av lätta och okrossbara akrylglas.
Antireflexglas är betydligt mattare och mindre glansigt jämfört med standardglas. Den matta ytan har också en lätt påverkan på motivets färgintensitet. Färgerna ser mindre intensiva ut på grund av glasets ytbehandling. Dessutom måste antireflexglaset ligga direkt emot bilden eftersom motivet ser suddigare och grumligare ut ju större avståndet mellan glas och bilden är. Därför är den här typen av antireflexglas inte lämpligt att använda i ramar med distanslist eller passepartout och de erbjuds inte heller tillsammans. I så fall är det bästa alternativet plast- eller museiglas med optisk antireflexbehandling. De är dyrare än matt antireflexglas men minskar reflektionerna ytterligare. Färgerna ser mer intensiva ut och de har dessutom ett högre UV-skydd.
Tips: Om bilden blir belyst av starka ljuskällor, till exempel spotlights eller om tavlan hänger mittemot ett soligt fönster, kan ett matt antireflexglas vara att föredra över ett dyrare museiglas. Museiglaset är nämligen inte heller helt fritt från reflektioner även om de är kraftigt reducerade jämfört med standardglas.
Fördelar | Nackdelar |
---|---|
Inga störande reflektioner i ljusa rum | Matt yta kan påverka färger och skärpa |
Ingen direkt reflektion, inte ens vid frontala ljuskällor | Kan gå sönder |
Prisvärt | Olämpligt vid användning av passepartout eller distansram |
Reptåligt | Hög vikt i stora format |
Båda sidor kan användas | Lågt UV-skydd, cirka 45 % |
4. Plastglas
Plastglas är samlingsbegreppet för alla glas som tillverkas av plast. Fördelarna med plastglas underskattas ofta och de har till och med ett rykte om sig att vara ett sämre alternativ. Men det gör dem inte rätta, för många plastglas är utmärkta även om det finns stora kvalitetsskillnader inom kategorin. Det finns allt från tunna och lätta plastglas av polystyren till konservatoriska akrylglas av mycket hög kvalitet.
De vanligaste plastglasen som används i tavelramar är glasskivor av polystyren och av akryl. Både akryl och polystyren är termoplastiska plaster som får en genomskinlig, delkristallin struktur vid härdning. De viktigaste skillnaderna mellan polystyren och akryl är bland annat UV, vittringsbeständighet, kemikaliebeständighet, stöttålighet och brottkraft samt hur väl de tål temperaturväxlingar.
En avgörande fördel med plastglas jämfört med äkta glas är att plastglas är okrossbart. Om ramen skulle ramla ner från väggen eller om ett barn råkar kasta en boll på den kommer du vara glad över att den ramen hade plastglas. Därför finns det i många länder krav på att ramar i offentliga inrättningar ska ha plastglas eftersom det minimerar skaderisken. En annan risk med äkta glas är att motivet kan skadas av skärvorna om glaset krossas.
Med plastglas försvinner också risken för transportskador under leveransen. Ju större en glasskiva är desto högre är risken att den går sönder. Därför erbjuder olika webbutiker ofta ramar i stora storlekar endast med lätt och okrossbart plastglas.
Den avsevärt lättare vikten hos plastglas jämfört med äkta glas är en annan fördel, särskilt för ramar i stora format. Till exempel väger en glasskiva i storlek A0 5 kilo. Stora ramar med äkta glas blir alltså svårhanterliga och tunga. Därför måste upphängningen också vara extra säker så att tavlan inte ramlar ner och i värsta fall skadar någon. Det är också en anledning till att man helst använder okrossbart plastglas i offentliga byggnader och förskolor.
4.1 Polystyren
Polystyren är en amorf termoplast som utvinns genom polymerisering av styren. Det är en av de äldsta plastsorterna och tillverkades för första gången under 1800-talet. De flesta av oss känner till plastsorten i en annan form – frigolit. Efter som polystyren är enkelt att hantera och bearbeta används det ofta som hobbymaterial. Det kan lackas, limmas, tryckas och stansas.
Nu för tiden använder också många ramtillverkare polystyren som en enkel glasskiva eftersom det är ett robust och stabilt plastglas. Men polystyren är inte UV-tåligt och kan gulna om det utsätts för direkt solljus. Missfärgningen kan uppstå redan inom ett fåtal år, särskilt på billigare skivor. Men också här finns det en positiv utveckling. Plastglas av polystyren förbättras ständigt med hjälp av nya tillverkningsprocesser och det finns redan varianter med speciella ytbeläggningar.
Är du ute efter en konservatorisk inramning med plastglas rekommenderar vi att du använder akrylglas.
4.2 Akrylglas
Varför är akrylglas bättre än polystyren? Jämfört med polystyren har akrylglas en starkare molekylbindning och är därmed formstabila. Det är särskilt viktigt för ramar i stora format. Dessutom tål akrylglas de flesta lösningsmedlen, mekaniskt tryck och är i allmänhet motståndskraftiga mot yttre faktorer som fukt, temperaturväxlingar och UV-ljus.
Akrylglas har en mycket hög ljusgenomsläpplighet eftersom det är så transparent vilket gör att konturer och färger framträder lika tydligt som i originalet. Akrylglasskivor tillverkas enligt höga standarder i Europa och därmed är risken för att de gulnar låg.
De är dessutom lätta att hantera och kan förenas med andra plaster för att skapa permanenta bindningar utan svaga punkter. Det betyder att de kan tillverkas med interferensoptisk antireflexbehandling vilket gör att de är jämförbara med museiglas när det kommer till att få valuta för pengarna.
En annan viktig fördel med akrylglas är att de erbjuder ett högt UV-skydd från 90 %. Det betyder att motivet skyddas mot att blekna även om det exponeras för mycket solljus.
Tips: Direkt solljus ska undvikas eftersom det påfrestar på både färger och papper. Inte ens de bästa UV-skyddsglasen kan ge ett hundraprocentigt skydd mot solens energirika fotoner och det är därför museer i regel har sina utställningar i mörka rum med konstgjord belysning. Läs mer under » UV-skydd hos tavelglas.
Sammantaget erbjuder akrylglas samma färgbriljans som museiglas plus fördelarna hos plastglas samtidigt som de är ett prisvärt alternativ till floatglas.
Det mest kända akrylglaset är från märket Plexiglas®. Plexiglas används till och med som synonym till akrylglas. Men kom ihåg att inte varje akrylglas är ett Plexiglas®, men varje Plexiglas® är ett akrylglas.
Akrylglas kommer också som antireflexglas. Plastglasen från märket Mira har en matt och en reflekterande sida. Det betyder att du som kund själv kan välja vilken sida du vill ha utåt och får vid behov ett antireflexglas.
Nackdelar med polystyren- och akrylglas
Det finns två huvudsakliga nackdelar med plastglas. Först och främst är de mycket repkänsliga och därför förses de med en skyddsfilm redan i fabriken. Den sitter till och med på plats innan plastglaset skärs till i respektive storlek. Om du beställer en ram med plastglas måste du i regel ta bort denna skyddsfilm från båda sidor av skivan. Repor från transport och handel sitter för det mesta bara på skyddsfilmen och kommer sällan igenom till själva plastglaset.
Tips: Om du skulle råka få (grunda) repor på plastglaset kan du applicera en speciell poleringspasta och polera bort repan. När du rengör plastglaset bör du alltid använda en mjuk trasa och milda rengöringsmedel.
En ytterligare nackdel med plastglas är att de laddas med statisk elektricitet som drar till sig damm och andra små partiklar. Därför ska du inte använda plastglas till kolteckningar, pastelltavlor eller blyertsskissar eftersom den statiska elektriciteten kan få pigmentpartiklar att släppa från motivet och istället hamna på glasskivan.
Fördelar | Nackdelar |
---|---|
Bra UV-skydd | Repkänsligt och kräver därför försiktig rengöring |
Lätt vikt | Tunna plastglas kan böja sig och orsaka fula ljusreflektioner |
Okrossbart | Akrylglas av hög kvalitet är dyra |
Klara färger tack vare hög transparens | Elektrostatisk laddning |
Tillgängligt med antireflexbehandling |
Museiglas
Museiglaset är det alternativ för tavelglas som har allra högst kvalitet. Begreppet etablerades eftersom ordet ”musei-” omedelbart för tankarna till de höga konservatoriska kvalitetskrav som dessa glas uppfyller. Tavelglasen är antireflexbehandlade enligt principen om optisk interferens och kommer med olika grader av UV-skydd. Man skiljer på plastglas och äkta glas och äkta glas finns antingen som vitt glas eller floatglas.
Museiglas minimerar störande ljusreflektioner till cirka 1 %. Som jämförelse reflekterar standardglas ljus med cirka 8–10 %. Detta är en signifikant skillnad och den som en gång har upplevt skillnaden mellan standardglas och museiglas kommer inte vilja använda standardglas mer.
Men vad skiljer reflektionsfria museiglas från vanliga antireflexglas?
Normala antireflexglas har en matt yta som sprider det infallande ljuset och därmed minimerar de direkta reflektionerna. Museiglas har däremot en mycket reptålig interferensoptisk antireflexbehandling som består av mycket tunna lager som filtrerar och neutraliserar infallande ljus. Den här typen av antireflexbehandling används också för glasögon.
Glasskivan är nästintill osynlig och man märker ofta inte ens att ramen har ett glas. Färgåtergivningen är mycket autentisk även vid sämre ljusförhållanden. Museiglasets beläggningar möjliggör dessutom olika nivåer av UV-skydd upp till 99 %. Därmed förenar det praktiskt taget osynliga museiglaset två fördelar: du kan njuta av motivet utan reflektioner och utan att färger, kontraster eller konturer förvrängs och ditt motiv får ett långvarigt skydd mot skadliga UV-strålar.
100 % skydd existerar inte
Även om museiglaset är så gott som osynligt och minskar ljusreflektioner till ett minimum är till och med det bästa museiglaset bara 99 % och inte 100 % reflexfritt. Därför kan direkta ljuskällor ändå synas på glaset. Tittar man på tavlan direkt framifrån syns nästan inga reflektioner men från sidan kan man se rester av ljusreflektionerna. Direkta ljuskällor skapar en färgreflektion i beläggningen som kan se grön- eller blåaktig ut.
Inte heller UV-skyddet är hundraprocentigt men ett glas med högt UV-skydd bromsar upp UV-skadorna. Därför mörkläggs ofta rum i museer trots att de använder UV-glas i ramarna. Du kan dock lita på att de visuella och konservatoriska fördelarna med museiglas jämfört med standardglas är enorma.
Tips: Om du framför allt behöver UV-skydd kan du välja vanligt akrylglas som ett prisvärt alternativ till museiglas. Akrylglas ger nämligen ett högt UV-skydd på cirka 90 % vilket motsvarar en högre UV-klass hos museiglas.
Museiglas UV 70 rekommenderas
Det höga priset på museiglas är för många konstälskare ett hinder. Därför har man tidigare bara använt museiglas för att rama in dyrbara konstverk. Men på senare år har allt fler tillverkare kommit på nya tillverkningsprocesser. Det har både förbättrat kvaliteten och sänkt priserna. Idag är tillverkningskostnaderna mycket lägre och därmed är priserna överkomliga även för privatkunder. Detta gör, tillsammans med de konservatoriska egenskaperna, att museiglas är ett attraktivt alternativ till vanliga antireflexglas och de används ofta för att rama in konsttryck och foton.
Tips: Museiglas UV 70 är den optimala kompromissen mellan pris och kvalitet. Du får interferensoptiskt vitt glas med förhöjt UV-skydd. Museiglas UV 70 erbjuds av flera olika tillverkare, minimerar ljusreflektioner och visar upp konstverket med dess fulla briljans. Det erbjuder förvisso inget konservatoriskt skydd men är väsentligt billigare än museiglasen UV 90 och UV 99 med samma antireflexbehandling.
5.1 Vad betyder ”antireflexbehandling med optisk interferens”?
Tavelglas som antireflexbehandlats enligt principen om optisk interferens reflekterar knappt något ljus als eftersom ytan har genomgått en särskild behandling. Processen kan gå till på några olika sätt. Antingen kan tillverkaren göra en mikroskopisk ruggning av glasets yta genom etsning eller valsning eller så beläggs glaset med extremt tunna specialskikt. Dessa skikt förhindrar att vissa ljusvågor når ögat. Men för betraktaren är de knappt märkbara. Denna speciella antireflexbeläggning minimerar störande ljusreflektioner till cirka 1 %.
Fördelar | Nackdelar |
---|---|
Nästintill osynligt | Kan gå sönder |
Reptåligt | Relativt dyrt |
Antireflexbehandling med optisk interferens | Hög vikt i stora format |
Mycket hög ljusgenomsläpplighet | Reflektionsfärgerna är neutralt grön- eller blåaktiga |
Autentiska, strålande färger | |
UV-skyddsnivåer upp till 99 % | |
(Konservatorisk inramning) | |
Huvudsakligen vitt glas |
6. UV-skydd hos tavelglas
Bakom UV-skyddet i tavelglas finns det en hel vetenskap. Men vilka aspekter är vikta att ta hänsyn till när man väljer glas? Förutom det för oss synliga ljuset innehåller solstrålar också en andel för det mänskliga ögat osynlig ultraviolett strålning – UV-strålning.
Dessa strålar kan till och med ta sig igenom vanligt glas. Hur mycket som tar sig igenom beror på glasskivans beskaffenhet. UV-strålning orsakar de mest graverande skadorna på alla sorters bildmedier. Tidningspapper gulnar inom några dagar av solexponering medan moderna papper och färger har blivit allt motståndskraftigare. I rum med mycket dagsljus och på platser mittemot fönster gör UV-skyddet ett viktigt jobb för att bevara originalfärgerna. Men en lång färgäkthet betyder inte att bilden inte tar skada alls utan bara att det tar längre tid för skadorna att uppstå.
Standardglas filtrerar bara bort ungefär 40–50 % av UV-strålningen medan museiglas erbjuder olika nivåer av UV-skydd upp till hela 99 %.
Trots det bör du alltid undvika att hänga tavlor i direkt solljus, särskilt om det rör sig om dyrbara konstverk. Långvarig solexponering kan orsaka mindre skador även om du använder ett tavelglas med högt UV-skydd.
Det lönar sig att välja ett glas med högt UV-skydd av många skäl och det gäller inte bara för original, unikat och dokument som är svåra att ersätta utan för alla bildmedier som har ett emotionellt värde och som du inte vill ska blekna eller gulna. Vissa material och medier behöver UV-skydd för att de är extra känsliga för långvarig eller direkt exponering för solljus.
Mer på ämnet: » Varför bleknar bilder i solen?
Optium Museum Acrylic®
Med detta akrylglas i museikvalitet får du ett utmärkt akrylglas som har många goda egenskaper. Optium Museum Acrylic® är lätt, okrossbart, antireflexbehandlat enligt principen om optisk interferens, antistatiskt, reptåligt och ger högsta möjliga UV-skydd. Det är alltså väl lämpat för att användas i en konservatorisk inramning av hög kvalitet.
Den interferensoptiska antireflexbehandlingen ger ett unikt utseende där tavelglaset är i princip osynligt och återger motivets färger, kontraster och konturer som i originalet. Reflektioner reduceras till ett minimum: 1 %.
UV-skyddet ligger på över 99 % så detta akrylglas ger din bild maximalt skydd mot skadlig ultraviolett strålning. Konstverkets färger och intensitet bevaras därmed på lång sikt.
Till skillnad från vanliga akrylglas är museiglas dessutom antistatiska vilket gör dem perfekt lämpade för konstverk med känslig yta. Det drar inte till sig pigmenten från tavlor i krita eller kol. Inte heller fint trädamm eller bladguldpartiklar från barockramar fastnar på glasskivan.
En annan skillnad jämfört med vanliga akrylglas är museiglasets unika yta som är extremt reptålig. Där andra plastglas repas av minsta lilla förblir detta akrylglas utan skador och kan rengöras utan problem med både trasa och rengöringsmedel.
Fina minnen ska bevaras hela livet – och det gör du med Optium Museum Acrylic®. Titta på videon här nedanför och ta reda på hur.
Är du intresserad av Optium Museum Acrylic®? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna.
8. Härdat glas och laminerat glas
Härdat glas används ofta i bilar, glasdörrar och duschkabiner. Glaset är mycket motståndskraftigt samt stöt- och slagtåligt. När härdat glas går sönder splittras det i små bitar istället för skärvor vilket minskar skaderisken. Nackdelen är glasets höga vikt eftersom det består av flera skikt och är 4 mm tjockt – dubbelt så tjockt och tungt som vanligt glas. På grund av denna massiva struktur och den tunga vikten är härdat glas för tjockt och för tungt för många ramar. Dessutom är det svårt att hantera och därför används det mycket sällan som tavelglas.
Laminerat glas går inte i bitar utan förblir i ett stycke även om det skadas. Glaset innehåller lamineringar som gör att det inte faller isär i skärvor. Laminerat glas används till exempel till vindrutor i bilar. När det kommer till laminerade tavelglas har Mirogard Protect från Schott gjort sig ett namn hos museer. De skyddar till och med mot vandalism eftersom glasskivan inte går sönder i skärvor och därmed inte skadar konstverken.
Både laminerat glas och härdat glas används huvudsakligen i det offentliga rummet där skadade glasskivor och skärvor inte får utgöra en fara för vare sig människor eller konstverk.
Brandskyddsglas
Tavelglas spelar också en roll när det kommer till brandprevention. I offentliga byggnader krävs allt oftare brandsäkra ramar i klass B1 och längs flyktvägar till och med klass A1. Det finns olika brandskyddsklassade ramar men de kommer uteslutande med standardglas eller med härdat glas som är både dyrare och tyngre. Äkta glas med mineraliskt ursprung har naturligt brandsäkra egenskaper, precis som aluminiumramar. Okrossbara och lätta akrylglas används ofta i offentliga byggnader men materialet är brännbart och kan orsaka extremt giftiga gaser och kan inte certifieras i brandskyddssyfte.
Därför står offentliga inrättningar ofta inför ett dilemma. Det ställs ofta krav på brandsäkra ramar och okrossbart glas vilket utesluter de flesta ramar. Samtidigt är härdat glas inte standard och mycket tungt, tjockt och dyrt vilket gör att det bara är ett fåtal brandklassade ramar som använder den här typen av glas.
Tavelglas översikt
Produktegenskap | Standardglas | Antireflexglas | Plastglas | Museiglas | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Matterat (reflexfritt) | Polystyren | Akryl | Akryl, antireflex | UV 70 | UV 92 | UV 99 | ||
Originaltrogen återgivning | Bra** | Bra om glaset ligger direkt emot bilden | Tillräcklig | Bra | Mycket bra | Mycket bra | Mycket bra | Mycket bra |
UV-skydd | Lågt, 45 % | Lågt, drygt 45 % | Delvist, vid beläggning | Delvist, vid beläggning | Mycket högt | 70 % | 92 % | 99 % |
Antireflexbehandling med optisk interferens | ||||||||
Reptåligt | ||||||||
Reflektioner | Glänsande | Matta | Glänsande | Glänsande | Minimala*** | Minimala*** | Minimala*** | Glänsande |
Bas: vitglas | **** | Transparent | Transparent | Transparent | ||||
Tjocklek | 2 mm | 2 mm | 1– 2 mm***** | 2 mm | 2 mm | 2 mm | 2 mm | 2– 3 mm* |
Vikt | Tungt | Tungt | Mycket lätt | Lätt | Lätt | Tungt | Tungt | Tungt |
Elektrostatisk laddning | ||||||||
Brandtåligt | ||||||||
Okrossbart |
* Nielsen: ClearColorUV99 2,5 mm, Roggenkamp huvudsakligen 3 mm
** Vid användning av floatglas kan vita nyanser uppfattas som lätt grönaktiga.
*** Reflexernas färg kan se blåaktiga eller grönaktiga ut på grund av beläggningen; syns vid stark, direkt belysning.
**** Mira använder vitglas
***** Billiga märken använder tunn polystyren medan Klüber, Larson-Juhl, Mira m.fl. använder 2 mm tjock polystyren.
Rengöringstips
Före inramningen rekommenderar vi att du rengör tavelglaset – förutom om det är ett plastglas. För standardglas och antireflexglas samt härdat glas och laminerat glas rekommenderas vanlig glasrengöring eller vanligt vatten. I allmänhet är det inte mycket som kan gå fel här eftersom glasskivorna är jämförbara med fönsterglas.
Museiglas har en beläggning som gör att rengöringsmedlet kan lämna synliga rester. Rengör glaset med rent vatten och använd vid behov en liten skvätt rengöringssprit. Eller polera glaset utan vätska med en fin trasa.
Plastglas är relativt känsligt. Därför bör du inte använda rengöringsmedel som innehåller alkohol eller lösningsmedel och heller inget skurmedel. Använd rent vatten och en torr eller lätt fuktad bomulls- eller mikrofibertrasa eller ännu bättre ett specialrengöringsmedel för akrylglas och en antistatisk trasa.
Facit om tavelglas
Som sammanfattning kan man konstatera att tavelglas inte är lika med tavelglas och att det finns stora skillnader i både utseende och funktioner. För de flesta inramningar och de vardagliga behoven räcker det alldeles utmärkt med standardglas. Starka ljusreflektioner kan minskas med ett enkelt antireflexglas som dock också medför vissa nackdelar. I direkt solljus bör du välja ett (antireflexbehandlat) akrylglas eller ännu hellre ett museiglas med UV-skydd.
Tips: Vi rekommenderar i allmänhet museiglas UV 70. Det är inte lika dyrt som museiglas med högre UV-skydd samtidigt som det motverkar ljusreflektioner och ger en markant förbättring av inramningens kvalitet. Det något högre priset känns bara en gång men glädjen och njutningen av de originaltrogna färgerna och ett hållbart skydd vara länge.